HTTPS, voor de veiligheid én een hogere ranking
Eerst even een korte uitleg: "http" staat voor HyperText Transfer Protocol, een techniek om via internet informatie te versturen en te ontvangen. De toegevoegde S komt van SSL (Secure Sockets Layer), een protocol dat een beveiligd kanaal creëert tussen twee computers die via internet communiceren. SSL wordt door miljoenen websites gebruikt voor het veilig realiseren van financiële transacties en versturen van persoonsgegevens. Met anderen woorden: een https-site is een optimaal beveiligde website. Maar er kleeft nog een voordeel aan.
Streepje voor
Google geeft beveiligde websites een hogere ranking in het zoekresultaat. Met https heb je dus een streepje voor. Is een http-site dan per definitie onveilig? Nee! Maar Google wil risico's tot een minimum beperken. Dat wil overigens niet zeggen dat Google websites zonder SSL straft door lager te ranken. SSL is één van de 200 factoren die invloed hebben op het zoekresultaat. Het creëren van relevante content blijft beïnvloeder nummer 1!
Duwtje in de rug
Om website-eigenaren een extra reden te geven om te kiezen voor een beveiligde website zal er met de volgende update van Chrome een duidelijke notificatie komen over de veiligheid van de website. Een extra voordeel van https is dat je met zo'n beveiligde website een signaal afgeeft aan je bezoeker. Je laat zien dat het veilig uitwisselen van gegevens voor jou belangrijk is. Daarnaast is het wettelijk verplicht om het verzenden van persoonsgegevens via internet te beveiligen. En dat geldt niet alleen voor websites waar je online kunt shoppen, dat is zelfs al relevant bij een eenvoudig contactformulier. Wacht dus niet langer en stap over naar https!
Hoe zet je de stap naar een veiliger webomgeving?
Met interparts en onze partner Boozd natuurlijk!
Het stappenplan:
1. Certificaat aanvragen
Het certificaat is er in verschillende vormen. Eenmaal aan de site gekoppeld krijg je in de browser een groen slotje te zien bij het webadres. Slotje en https in URL balk = zichtbaar veilig!
2. Website of webshop omzetten van http naar https
http-adressen moet je doorverwijzen naar https, links in de tekst van de website moet je nalopen en aanpassen van http naar https en ten slotte de systemen van Google (waaronder Analytics, Adwords en Search Console) aanpassen van http naar https.
3. Links naar je website controleren en (laten) aanpassen
Je hebt, al dan niet bewust, de afgelopen jaren veel links verzameld naar je website. Die verwijzen allemaal nog naar http. Het beste is om die aan te (laten) passen naar https.
Kortom: https creëert vertrouwen bij de gebruikers, is een veilige internetomgeving voor zowel de gebruiker als jezelf en geeft een extra zetje wat betreft je online vindbaarheid in Google!
Tekst: Martijn Kooij, boozd