0252-419169
Benieuwd hoe jouw organisatie ervoor staat?Vraag een fullscan intake aan
Aanvragen

Phishing: twee derde van alle e-mails is onveilig

Criminelen blijven steeds maar nieuwe manieren verzinnen om bedrijven en mensen via e-mail op te lichten. Met gerichte, valse e-mails proberen ze je te misleiden. Wist je dat twee derde van alle e-mails een poging tot phishing of een andere vorm van cybercriminaliteit bevat? Dit aantal is in één jaar tijd met maar liefst 65% gestegen. Tijd om alarm te slaan!

We leggen je uit hoe je phishing herkent, wat de gevolgen van phishing zijn en hoe je een hoop ellende kunt voorkomen.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van online oplichting en fraude. Criminelen misleiden je met e-mails die lijken op die van bekende en betrouwbare bedrijven. In werkelijkheid zijn het valse berichten. In deze e-mails wordt er meestal gevraagd om een link te openen en iets te bevestigen.  Als je op deze link klikt, wordt er ongemerkt een kwaadaardig programma op je computer geïnstalleerd en halen ze jouw persoonlijke of zakelijke gegevens op. Een andere manier is dat de oplichters in de e-mail vragen om jouw zakelijke login gegevens of creditcardinformatie in te voeren. Als je dit invult, heeft de oplichter heel gemakkelijk toegang tot jouw gegevens en haalt vervolgens jouw bankrekening leeg.

Resultaten onderzoek onder 1 miljard e-mailadressen

En dit gebeurt dus vaker dan je denkt. Zo publiceerde nu.nl vorige week het nieuwsbericht dat maar liefst twee derde van alle e-mails onveilig is. De resultaten van het onderzoek dat beveiligingsbedrijf FireEye onder 1 miljard e-mails heeft gedaan, liegen er niet om.

  • Uit de analyse blijkt dat slechts 32% van de e-mails virusvrij is. Dat betekent dat helaas 68% wel ‘besmet’ is en criminele bijbedoelingen heeft.
  • Het aantal phishing pogingen ten opzichte van vorig jaar is gestegen met 65%.
  • 90% van de cyberaanvallen zijn pogingen tot phishing.
  • Van alle cyberaanvallen via email bevat 10% malware, zoals spyware, ransomware of Trojaanse paarden.  
  • En een op de honderd e-mails is opzettelijk ‘besmet’ met een virus.

6 tips om de gevolgen van phishing mails te voorkomen

  1. De zwakste schakel is de mens. De zwakste schakel bij phishing is feitelijk de mens. Omdat de valse e-mails vaak niet van echt te onderscheiden zijn, is een foute klik op de link al snel gemaakt. Het is daarom belangrijk om je medewerkers  goed en geregeld voor te lichten hoe ze een nep-email herkennen.
  2. Controleer de afzender. Ga met de muispijl op de afzender staan of klik er met je rechtermuisknop op. Als je in het e-mailadres van de afzender vage gegevens of tekens ziet staan, dan heb je waarschijnlijk met phishing te maken.
  3. Klik nooit klakkeloos op linkjes. Als er in een mail gevraagd wordt om je persoonsgegevens te controleren of aan te passen, wees dan alert. Banken, bedrijven en instanties waar jij zaken mee doet, vragen dat nooit via de e-mail.
  4. Check opmaak en taalgebruik. Vroeger stonden nep-mails vaak nog vol taalfouten en was de opmaak van de e-mail heel slordig met vage foto’s en logo’s. Tegenwoordig zien phishing e-mails er veel gelikter uit en zijn bijna niet van echt te onderscheiden. Toch blijf je altijd nog verschil zien. Nog beter opletten dus.
  5. Open nooit zomaar een bijlage. Vertrouw je een bijlage of linkje in een e-mail niet? Open deze dan niet. Want linkjes naar valse websites en bijlagen in nep-mails zorgen er voor dat er schadelijke software (malware) op je computer wordt geïnstalleerd of dat je naar een frauduleuze website wordt geleid. Controleer daarom het mailadres van de link door, zonder er op te klikken, je cursor op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.
  6. Bescherm je organisatie met een goede spamfilter. interparts biedt een advanced spamfilter aan. Deze spamfilter houdt meer dan 99% van alle spam tegen. Alleen mails die ‘schoon’ zijn bereiken jou en je medewerkers. Waardoor ze veilig en onbezorgd kunnen werken.

Fraude melden

Heb je vragen over een fraude of wil je een fraude melden? Dan kan dit bij de officiële Fraudehelpdesk. Dagelijks publiceren zij een overzicht van valse e-mails om Nederlanders te waarschuwen voor frauduleuze zaken.

Altijd verbonden

We geven je graag advies hoe we je van A tot Z kunnen ontzorgen als het om beveiliging gaat. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd hoe jouw organisatie ervoor staat?Vraag een fullscan intake aan
Aanvragen